Ще се учим как да интегрираме силата на своето въображение в учебния процес.
Ще се учим как чрез творчество да подобрим уменията ни за работа с текст.
Ще се учим как да запомняме без да наизустяваме.
Ще се учим как да учим!

Какво включва курсът?
*МНЕМОТЕХНИКИ за трайно запаметяване на информация чрез изграждане на асоциативно образни алтернативи
*Техника за изграждане на МИСЛОВНИ КАРТИ (карти на знанието) за визуално представяне на информация
*ЧЕТЕНЕ С РАЗБИРАНЕ: работа върху художествени и научни текстове с цел подобряване на основните компоненти на мисловния процес- анализ, синтез, сравнение, обобщение, абстракция и конкретизация.
*Използване на ТВОРЧЕСКИ ПОХВАТИ при работа с текст с цел дълготрайно усвояване на знания.
НАУЧЕТЕ ОЩЕ
”МНЕМОТЕХНИКАТА” или ”мнемониката” представлява техника за запаметяване. Произходът на термина произлиза от гръцката дума ”mnemonikon” от името на гръцката богиня на паметта Мнемозина. Първоначално мнемониката произлиза като неизменна част от риториката (ораторското изкуство) с цел запомняне на дълги речи.
Първите съхранени разработки по мнемотехника датират от времето на Цицерон и Квинтелиан.
Мнемотехниката е съвкупност от правила и прийоми за засилване на паметта и улесняване и запомняне на факти и сведения, като се използва най-много асоциацията.
Мнемотехниката използва естествени физиологични механизми на мозъка при запаметяването на информация, позволявайки пълното контролиране на процеса на запаметяване, съхранение и припомняне на информацията.
Мнемотехниката е изкуство, което за да се усвои изисква придобиването на полезни навици. За да се формира навик е необходимо системно да се изпълняват определени упражнения. Без упражнения усвояването на мнемотехника е невъзможно.
Усвояването на изкуството мнемотехника е мощна тренировка на мисълта и вниманието, която повишава възможностите за учене.
МИСЛОВНИТЕ КАРТИ
представляват схематично изображение на информация.
Това са диаграми, използвани за визуално представяне на идеи, задачи, цели, свързани чрез ключова дума или идея. Могат да се използват за генериране, структуриране и нагледно представяне на идеи, както и са отлично помощно средство за обучение и организиране на информация.
Основани са на използването на една централна идея, от която се разклоняват асоциираните с нея идеи или категории, като всяка отделна идея е представена чрез ключова дума и визуални елементи (изображения, цветове, схеми, форми). Отделните категории представляват семантични връзки между части от информацията.
Мисловните карти се основават на използването на нелинейното, лъчисто мислене. По този начин, използвайки система от думи, изображения, числа, логика и цвят, се отключват скрити възможности на мозъка и се подпомагат се способностите на мозъка за планиране, организиране и запаметяване.
Мисловните карти са проста и ефективна техника, която намира приложение в личния живот, обучението и бизнеса.
Ролята на ЧЕТЕНЕТО С РАЗБИРАНЕ е от решаващо значение в обучението. Някой деца още след първия прочит на даден текст го разбират, а на други са им нужни повече прочитания за да достигнат до смисъла, който носи текста. Други пък се опитват да запаметят дословно текста, но този метод не е дългосрочно ефективен и не се базира върху осъзнаването на информацията, която носи прочетеното. С израстването и преминаването в по-горни класове четенето с разбиране се превръща от предмет на обучение в средство за обучение и това обяснява изключителната му важност. Ако детето не е усвоило това умение, то ще изпитва огромни затруднения по всички изучавани предмети.
Акцент по време на курса се поставя и върху усъвършенстването на умението за качествено разбиране и осъзнаване на информация от различен характер. Това постигаме чрез стимулиране на въображението и адаптиране на ТВОРЧЕСКИ ПОХВАТИ като рисуване, театрално майсторство, креативно писане и други творчески дейности в процеса на работа с текст.
