Меню Затваряне

Ментална аритметика

Какво е ментална аритметика

5B8_1
5B8_0

Менталната аритметика е метод за развитие на интелектуалните способности чрез решаване на всякакви аритметични задачи посредством японското сметало соробан.

Първоначално калкулациите се извършват на физическо сметало, в последствие на въображаемо (ментално) сметало. Именно това е така нареченото ментално (образно) смятане, което е същността на менталната аритметика. Всички пресмятания се извършват САМО със сметало (физическо или ментално). В менталната аритметика няма пресмятане на ум, такова каквото се прилага в математиката. Проучвания[1] показват, че при извършване на аритметични действия посредством стандартния начин на пресмятане се активират зони предимно в лявата хемисфера на мозъка, която контролира процесите свързани с четенето, писането, пресмятането и логическото мислене. При извършване на калкулации по метода на менталната аритметика обаче, учените наблюдават многократно увеличаване на активността в зони от дясната хемисфера, която от своя страна отговаря за нашето въображение, пространствена ориентация и творческо мислене. Именно в това се крие значимостта на менталното смятане, тъй като при активиране на зони в двете полукълба на мозъка се изграждат специфични невронни връзки. В дългосрочен план практикуването на ментално смятане прави тези невронни връзки устойчиви и формира начин на мислене, който провокира процеси, както в лявото полукълбо (мислено-логически процеси), така и в дясното (визуално-пространствени и визуално-моторни процеси).

Изследвания[2] в областта на конгнитивната психология показват, че деца, които практикуват ментална аритметика, усвояват по-добре концепцията за числата, имат по-добра числова памет, по-добра пространствена ориентация и по-лесно решават математически казуси. Също така менталната аритметика спомага за развитието на фината моторика, концентрацията и по-бързата обработка на информация.

какво е МА (3)

Развитието на всички тези умения, както и факта, че децата се научават да решават всякакви аритметични задачи с много висока скорост, води до повишаване на тяхната увереност и самочувствие и до по-бързото и лесно усвояване на знания и умения, както в училище така и извън него. Именно това е истинската цел на менталната аритметика. Тя е отлично средство за всестранно развитие на малки и големи и е от съществено значение в борбата с вредите от технологичния свят, в който съществуваме.

[1]Shizuko Amaiwa, 2001, The Ripple Effects and the Future Prospects of Abacus Learning. Shinshu University, College of Education

[2] https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3344852/#

Сметало соробан

A10=1
A10=2
smetala

Японското сметало соробан е вид абак (от лат. abacus – дъска за смятане), чийто древен произход може да се проследи чак до Антична Гърция, Египет и Индия.
През годините абакът е разпространен и се развива в Римската империя и Древен Китай като претърпява редица функционални промени. Прототипът на съвременния соробан намира своето приложение в астрономията, геодезията и търговията.
Едва в средата на XV-ти век китайският абакус (суанпан) е представен в Япония, където той продължава своето развитие и намаля размерите си. Японците използват физическата конструкция на китайското сметало, но променят броя на топчетата (четири отдолу и едно отгоре), което наподобява системата използвана в римския абакус.

Програмата на МАГ АКАДЕМИ включва осем нива на обучение, разделени в три етапа:
Classic, Pro и Genius.
По време на курса се изучават събиране и изваждане на цели числа и десетични дроби, умножение и деление, както и работа с проценти, отрицателни числа и корен квадратен.

Classic

Етап Classic обхваща първо, второ и трето ниво. Това е базовият етап в обучението по ментална аритметика в МАГ АКАДЕМИ. В първите три нива се изучава цялата концепция за работа със соробан (събиране и изваждане на едноцифрени, двуцифрени и трицифрени числа). Поради специфичната числова система на японското сметало (с пет топчета се образуват девет цифри) пресмятането на сметало се обвързва с използване на множество логически формули (40 на брой), които се заучават и тренират поетапно в нивата Classic. В първия раздел от методическата програма, паралелно с аритметичните задачи, са интегрирани игри и загадки, които доразвиват важни когнитивни умения и които често се срещат в различни математически състезания за деца.

Pro

Вторият етап от обучението се нарича Pro и включва следващите три нива. В този етап се надгражда изучения до сега материал, темпото на решаване се ускорява и се увеличава размерът на примерите. Паралелно с това се придобиват умения за работа с четирицифрени числа, отрицателни числа и проценти, въвеждат се също умножение и деление. В етап Pro е включена и работа със специализирани компютърни програми за скоростна ментална калкулация (ANZAN).

Genius

Последните две нива в методиката по ментална аритметика на МАГ АКАДЕМИ формират финалния етап от обучението, наречен Genius. След успешно приключване на този етап всички завършили ще умеят:

icon1

На физическо сметало

  • събиране и изваждане на шестцифрени числа на висока скорост;
  • умножение на трицифрени и четирицифрени цели числа и десетични дроби;
  • деление на трицифрени и четирицифрени числа
icon2

На ментално сметало

  • събиране и изваждане на четирицифрени числа на висока скорост
  • умножение на трицифрени и четирицифрени цели числа и десетични дроби
  • деление на трицифрени и четирицифрени числа
  • корен квадратен от петцифрено число
  • събиране и изваждане на процент

Изпити и сертификати

Всяко едно от нивата в програмата на МАГ АКАДЕМИ приключва с полагане на изпит и при успешно представяне завършилите получават сертификат за успешно преминато обучение.